Een beetje achtergrond
Het was pakweg 1990. Registratie van van alles en nog wat werd overdag online gedaan maar de (financiƫle) verwerking ervan vond buiten werktijd plaats en groepsgewijs over alle data heen, zogeheten batch-verwerking.
Dat was belangrijk genoeg om programmeurs standby te hebben staan om in te grijpen wanneer er iets niet goed ging, en deze applicatie was bedoeld om deze zaken vast te kunnen leggen zodat er ook later op teruggekeken kon worden in geval van soortgelijke incidenten.
Als ik me goed herinner bestond de mainframe versie uit een lijst en drie schermen: de lijst was bedoeld om een overzicht te geven van de geregistreerde gebeurtenissen; een scherm was om de probleemsituatie te beschrijven; een volgende scherm om de gekozen oplossing te beschrijven en en dan was er nog een scherm om te beschrijven of er naderhand nog actie moest worden ondernomen.
Oplossingen konden variƫren van "foutje in de software opgelost; batch herstart" tot "uitzondering in programma ingebouwd; batch herstart" tot "batch afgebroken, morgen verder analyseren" en je kon de lijst sorteren om bijvoorbeeld de situaties die om een vervolgactie vroegen bovenaan te zetten.
Het was eigenlijk bedoeld om alles dat nodig was op het moment van de probleemsituatie in te vullen en er verder niet aan te komen, behalve misschien om vast te leggen dat de vervolgactie gedaan was. Niet wat we tegenwoordig een issue tracker noemen dus.